Een Bijbelse kijk op Israël

vrijdag 4 juni 2010

Kerk in actie tegen Israël?

Er circuleert in Christelijke kringen in Nederland een verontrustend bericht over een Palestijnse boer in de buurt van Bethlehem. Zijn naam is Daoud Nassar en hij laat zich voorstaan op liefde voor alle naties. Het bericht werd verspreid door Meta Floor, die voor “Kerk in actie” en Sabeel in Israël werkzaam is.
Daoud Nassar zou volgens het bericht negen demolition (sloop) orders hebben ontvangen van de Israëlische autoriteiten. Nassar schreef dat “men” zijn geest wilde breken en dat hij vast van plan was dit “kwaad” (van de Israëli’s) te bestrijden en te overwinnen. Meta Floor voegde ter ondersteuning nog een paar eigen opmerkingen aan toe. Zij zei onder meer dat 500.000 Israëli’s illegaal op de West Bank (Samaria en Judea) wonen en dat zij basale rechten hebben en Palestijnen zoals Daoud niet.
Het verontrustende bericht was reden voor een nader onderzoek door de organisatie ‘Missing peace’. Daartoe namen zij contact op met de Civil Administration in Israël, de burgemeester van Gush Etzion Shaul Goldstein, Palestijnen in de omgeving van Gush Etzion en met Daoud Nassar zelf. Zij bezochten hem op zijn boerderij even buiten Neve Daniel. Tevens onderzochten zij artikelen in Israëlische kranten over de problemen waar Nassar over schrijft en over de co-existentie tussen Joden en Arabieren in de omgeving van Gush Etzion.
De bewuste aankondiging tot sloop werd inderdaad aan Daoud Nassar afgegeven op 28 mei 2010. De Civil Administration van de Israëlische overheid liet echter weten dat het om bouwsels ging die illegaal waren. Daoud zelf vertelde, dat het gaat om aanbouwsels met een vast dak die hij aan legale gebouwen had aangebouwd en wel zonder vergunning. Hij meldde bovendien dat hij al in 2006 een rechtszaak verloor tegen een eerder afgegeven slooporder van dezelfde bouwsels. De aankondiging die hij nu ontving van de ambtenaren van de CA was dus in feite een gevolg van het vonnis van de rechtbank in 2006. Hij kon geen antwoord geven op de vraag waarom het vier jaar had geduurd voordat de autoriteiten uitvoering van de order vorderden. Wel beweerde hij dat in de Joodse dorpen in de omgeving een dergelijke naleving van de wet niet wordt afgedwongen.
De burgemeester van Gush Etzion kende het probleem van Daoud Nasser echter als een van de problemen in Gush Etzion. Nassar is dus niet uniek als het gaat om het krijgen van slooporders voor illegale bouwsels. Volgens Goldstein worden in Gush Etzion iedere week 10 tot 15 slooporders afgegeven door ambtenaren van de CA. Hij adviseerde Nassar het zelfde te doen als de burgers van Gush Etzion, namelijk het aanvechten van de slooporder via het rechtssysteem. (Het Hooggerechtshof in Israël behandelt dergelijke zaken ook.) Nassar’s bewering dat er met twee maten wordt gemeten ten opzichte van de politiek van slooporders voor Joden en Arabieren verwierp hij. Hij gaf voorbeelden van inwoners van Gush Etzion die soortgelijke aanbouwsels hebben moeten afbreken omdat ze geen vergunning hadden. Over de nabij Daoub’s boerderij gelegen uitbreiding van Elazar een ander Joods dorp die volgens Nassar ook illegaal is, vertelde Goldstein dat ook daarover een procedure loopt bij het Israëlische Hooggerechtshof, waarbij zal moeten worden bepaald welke bouwsels illegaal zijn. Inderdaad heeft het Israëlisch Hooggerechtshof de staat Israël recentelijk opdracht gegeven om bestemmingsplannen (zoning plans) voor het gebied te maken. Goldstein voegde eraan toe dat in een andere uitpost naast Neve Daniel al slooporders zijn afgegeven.
In een ander geval werd vorig jaar in Kiryat Arba in een vergelijkbare situatie (illegale bouw in Area C) het huis van de Joodse activist Noam Federman midden in de nacht gesloopt door de Israëlische autoriteiten.

Onderdrukking of rechtsorde
Nassar schrijft in zijn e-mail: 'They are trying to destroy our spirit, but we are determined to resist and overcome the Evil with GOOD and justice will prevail.' Dit suggereert dat de ambtenaren van de CA een andere agenda zouden hebben dan het uitvoeren van een rechtbankorder. De mail van Meta Floor versterkte het beeld van een ondrukkende maatregel verder. In het gesprek gaf Nasser zelf echter toe dat de maatregel het gevolg was van een rechterlijke uitspraak uit 2006, die in het kader van de rechtsorde moet worden uitgevoerd.

“Tent voor alle naties”
Nassar’s “tent voor alle naties” suggereert een streven naar co-existentie en vrede. Op een bord bij de ingang van zijn boerderij wordt dat benadrukt met de stelling “we refuse to be enemies”. Gevraagd naar de relatie met de joden in de omgeving gaf hij aan weinig tot geen relaties te onderhouden. Hij suggereerde dat er regelmatig problemen zouden zijn met de Joden in de omgeving maar bij doorvragen bleek het om incidenten te gaan uit de jaren negentig en een incident uit 2002 toen de tweede intifada op zijn hoogtepunt was.
Zijn contacten met Israëli’s beperken zich tot degenen die pro Palestijns zijn en tegen de “bezetting” actie voeren. De burgemeester van Gush Etzion verklaarde dat Nassar onder valse vlag opereert wanneer hij zegt dat hij voor co-existentie is en streeft naar het beëindigen van het vijanddenken. Hij wees op enkele co-existentie projecten in Gush Etzion waarvan Daoud Nassar zelf toegaf er nog nooit van gehoord te hebben…
In Gush Etzion wordt niettemin op vele plaatsen samengewerkt door Joden en Palestijnen. De Palestijnen van het dorp Beit Sakariyah wonen tussen de Joodse dorpen in Gush Etzion en werken bijna allemaal in een garage en benzinestation op het grote kruispunt op weg 60 in Gush Etzion. Er wordt daar samengewerkt door Joden en Arabieren. Die samenwerking is zo oud als de garage en het benzinestation zelf.
Men houdt daarnaast gezamenlijke sociale activiteiten en de Palestijnen werden tijdens de jaren van de intifada geholpen door Joden uit de omgeving toen er door aanslagen uitgaansverboden golden. Vergelijkbare co-existentie wordt gemeld uit Efrat de grootste plaats in Gush Etzion waar bewoners de Palestijnen van naburige dorpen hielpen aan voedsel en kleding, ook tijdens de tweede intifada. Palestijnse aannemers en werknemers werken in sommige gevallen zonder onderbreking al twintig jaar in Efrat. Daoud wist dat allemaal niet. Later gaf hij aan voornamelijk te werken met buitenlandse activisten die tijdelijk in Israël zijn en hem helpen met werk op zijn boerderij.
Op de vraag wat hij vond van de interne situatie in de Palestijnse Autoriteit; antwoordde dat hij weinig wist over de Palestijnse leiders. Aanvankelijk wilde hij slechts praten over de Israëlische rol in het dagelijkse leven, later gaf hij toe dat sommige misstanden te wijten zijn aan de rol van het Palestijnse leiderschap. De leiders zorgen alleen voor zichzelf, verklaarde hij.
In de loop van het gesprek vroeg hij verder om advies over de omgang met de slooporders en hoe hij de bouwsels kon aanpassen opdat ze wel binnen de wet zouden vallen. Hem werd geadviseerd om de golfplaten (die schaduw moeten verschaffen) te verwijderen en te vervangen door biezenmatten, deze vallen onder de open structuren zoals pergola’s. Een dergelijke bouwverordening bestaat in Nederland ook.
Ook bespraken ze wegen om tot een beter wederzijds begrip te komen tussen de Joden en Palestijnen in de omgeving. Hij erkende de Joodse aanspraken op het land Israël en gaf aan dat beide bevolkingsgroepen vanuit hun liefde voor het land het land verder moeten opbouwen.
De opmerkingen van Meta Floor over 500.000 illegale Joden op de West Bank lijken te getuigen van een gebrek aan kennis over de status van de Joodse dorpen en huizen in Samaria en Judea volgens het internationale recht. Zij suggereert dat Israël verantwoordelijk is voor het verschaffen van basis- voorzieningen aan alle Palestijnen, alsof er geen Oslo akkoorden bestaan die het burgerlijk bestuur in handen gaven van de Palestijnse autoriteit. (Stedelijke gebieden zgn. Area A en B). Bouwen in Area C –te vergelijken met het Nederlandse platte land- is een groot probleem omdat bestemmingplannen ontbreken. Dit heeft bijna alles te maken met de status van het gebied sinds het in 1967 onder Israelisch bestuur kwam. Juridisch valt het gebied niet onder de Israëlische burger wetgeving. In sommige gebieden van de PA wordt nog altijd wetgeving uit de Ottomaanse tijd gehanteerd. Een akkoord tussen Israël en de Palestijnen moet de (juridische) status van het gebied definitief regelen.
Deze uitlatingen en de publicatie van artikelen die vol staan met onjuistheden, staan in feite haaks op de gestelde doelen van Kerk in Actie. In een verklaring van Kerk in Actie op die website, wordt immers herhaaldelijk aangegeven dat een eenzijdige benadering van de situatie in Israël, vrede uitsluit.

Samenvattend kan worden geconcludeerd dat het bericht van Meta Floor en Daoud Nasser essentiële informatie wegliet en dat het imago van vredelievendheid en coexistentie van beiden niet overeenkomt met hun acties.

(Bron: 'Missing Peace', een project dat beoogt een alternatieve en onafhankelijke bron te zijn voor complete informatie over het Midden Oosten, aangezien een deel van de beschikbare informatie over het algemeen wordt genegeerd.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten