Een Bijbelse kijk op Israël

woensdag 1 september 2010

Uw volk is mijn volk

‘Jeruzalem, Ik heb wachters op je muren gezet
die nooit zullen zwijgen, dag noch nacht.
Jullie die een beroep doen op de Heer,
gun jezelf geen rust en gun Hem geen rust,
totdat Hij Jeruzalem weer heeft gegrondvest
en haar roem op aarde heeft bevestigd.’


Dit is de tijd dat we Jesaja 62 in praktijk moeten brengen. Als gelovigen hebben we een belangrijke taak als wachter te vervullen. We kunnen ons niet langer afzijdig houden. Ook kunnen we ons niet langer achter onwetendheid verbergen.
Het is eigenlijk ongelooflijk hoe weinig we werkelijk weten over Gods weg met Israël. Kennis van het Eerste Verbond (‘Oude Testament’) is flinterdun. Als nieuwsgierige romanlezers hebben we die dikke Bijbel aan het eind opengeslagen om te zien hoe ‘het verhaal’ afloopt. En ja, het loopt goed af! Maar we zijn daar als kerk blijven steken... We hebben dat 'Nieuwe Testament' helemaal stukgelezen en bestudeerd maar zijn vergeten dat er nog een heel dik boek aan voorafgaat. Zonder de inhoud van het voorafgaande te kennen, zullen we verkeerde conclusies trekken... In het Nieuwe Testament hebben we Yeshua (Jezus) ontdekt; de Messias die ons verzoend heeft met God de Vader. Maar... Yeshua is niet los verkrijgbaar! God heeft nòg een dienstknecht aangesteld: Israël!

”Maar jou, Israël, Mijn dienaar, Jakob, die Ik uitgekozen heb, nakomeling van Abraham, Mijn vriend, jou die Ik heb weggehaald van de einden der aarde, die Ik van haar verste uithoeken terugriep – jou zeg Ik: Jij bent Mijn dienaar, jou heb Ik gekozen, Ik heb je niet afgewezen...”
(Jesaja 41:8-9)

Wat moeten we daar nu mee? Als gelovigen uit de heidenen hebben we een enorme vergissing gemaakt; Yeshua, de ene Dienstknecht van God, hebben we aanvaard, maar die andere dienstknecht, Israël, hebben we afgewezen... In plaats dat we met Ruth zeiden:... ”Uw volk is mijn volk en uw God is mijn God...” (Ruth 1:16) hebben we gezegd: “Uw God is mijn God, maar dat volk van U... dat mag U houden!”
Daar is de Kerk volledig de mist in gegaan. En we weten waartoe dat geleid heeft: in naam van Christus hebben de kruisvaarders honderdduizenden Joden vermoord in Israël, hebben we tijdens de Inquisitie huisgehouden onder de Joden, de pogroms waar priesters in Zijn Naam de Joden uitmoordden enz.
Onvoorstelbaar maar waar! Heb je wel eens gedacht hoe God de Vader zich hierover moet voelen? Onbeschrijfelijk...

Maar ook vandaag zit de Kerk nog steeds met Israël in haar maag. Je zult de gemeenten de kost moeten geven waar Israël taboe is. Er mag niet over gesproken worden, dat zou maar verwarring, en wie weet zelfs scheuring in de gemeente kunnen veroorzaken. Wat een domme onwetendheid. Slaap zacht.

Israël heeft een onwaarschijnlijke Messiaanse opdracht vervuld; God heeft hun ogen verblind opdat u en ik tot geloof zouden kunnen komen! ‘God heeft hun (Israëls) geest verdoofd, hun ogen blind gemaakt en hun oren doof, tot op de dag van vandaag.’ ...door hun (Israëls) overtreding konden de heidenen worden gered en daarop moesten zij afgunstig worden...’ Wat een prijs heeft Israël betaald. Dit fragment komt uit Romeinen 11. Lees het hele hoofdstuk en ontwaak uit je slaap! Israël heeft nog een enorme opdracht te vervullen in de uitvoering en ontknoping van Gods Meesterplan. Wij, gelovigen uit de heidenen, zullen daarbij betrokken zijn. Bestudeer de profeten en sta op!
(overgenomen van www.neverbesilent.org)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten