Een Bijbelse kijk op Israël

dinsdag 7 september 2010

"Arabieren zullen Evangelie terugbrengen naar Jeruzalem"

Over de langstlopende familievete van de wereld

"Achter de islam zit een geest van intimidatie en afwijzing. Die geest houdt moslims in de moskee, en christenen buiten," aldus Peter Tsukahira onlangs tijdens de Herstelweek. De Aziatische Amerikaan met Israëlisch paspoort sprak over de Islam. "Het is moeilijk om het Evangelie te verkondigen in de Arabische wereld. Maar stel je eens voor dat de religie van de islam compleet het zelfde bleef, maar de geest van intimidatie eruit zo worden gehaald. Een moslim kan dan vrij kiezen tussen de kerk en de moskee. De dag dat de angst weg is, zullen tienduizenden moslims voor de kerk kiezen. De strijd die christenen zouden moeten voeren is niet tegen moslims gericht, maar tegen de overheden en machten in de lucht: de geest van angst en afwijzing is onze vijand. God houdt te veel van moslims om zomaar weg te lopen. Volmaakte liefde drijft angst weg."
De Islam is te herleiden tot de familie van Abraham, stelt Tsukahira. God koos nog voordat ze geboren waren tussen Jakob en Esau. God koos voor Jakob, zijn jongere broer. "God vond de basis van een liefdevolle relatie met Jakob. Met Esau vond Hij niet zo'n basis. Maken we hier een probleem van, of begrijpen we dat Zijn keuzes perfecte keuzes zijn?" Jakob verwierf de zegen van zijn vader, die eigenlijk voor Esau bestemd was. Maar juist daar zat Gods hand in. "Jakob moest rennen voor zo'n leven. Esau werd gefrustreerd en voelde zich ten diepste afgewezen."
Esau trouwde een familielid uit het gezin van "de andere kant van Abrahams familie", die ook afwijzing kende: Ismaël. "God zond Ismaël weg omdat hij voor Izaak gekozen had," vertelt Peter. "Wat verenigde Ismaël en Esau? Afwijzing. Hun nakomelingen staan in de Bijbel, maar daar maken we ons niet zo zorgen over. We gaven niet zoveel om die kant van de familie van Abraham, tot vandaag. Waarom? Omdat ze vandaag alle olie hebben. We zeggen zo snel: 'wij dienen de God van Abraham, Izaak en Jakob.' Wanneer we dat zeggen herhalen we de keuzes die God maakte. Hoe zit het met de God van Abraham, Ismaël en Esau? De Bijbel laat zien dat deze nakomelingen zijn uitgegroeid tot de hele Arabische wereld. Het is opvallend is dat wat de Koran vertelt over de afwijzing van Jacob en Ismaël haaks staat op wat de Bijbel zegt.
"We hebben allemaal wel eens te maken met afwijzing. Ik kom mensen tegen in het pastoraat met frustraties jegens anderen. Vaak kom ik erachter dat dit te maken heeft met afwijzing uit hun verleden. Vaak staan mensen hier niet voor open. Wanneer we dit echter erkennen, maakt de waarheid ons vrij."
Achter de Islam zit een geestelijke dimensie van afwijzing. "Als je in Iran tegen onze moslimvrienden zou zeggen dat de reden van hun frustratie jegens Israël – Jakob werd zo genoemd – te maken heeft met afwijzing dan maken ze je dood. De Islam keert zich niet zozeer tegen Israël, maar tegen God, en de keuzes die Hij maakt. Om die reden is dit probleem ook Gods verantwoordelijkheid. Hij moet het oplossen en afmaken.
In Psalm 83 wordt de geest van de Islam omschreven. Hier wordt gesproken over Esau, dat veranderd is in Edom. Dat woord verwijst naar de roze linzensoep die hij nam van Jakob. Ook gaat het hier over de Ismaelieten. Zij hebben een verbond tegen God gesloten. De psalmist vraagt of God deze geest wil confronteren, 'opdat zij weten dat U alleen God bent'. Met andere woorden: 'God als U van ze houdt, keer dan niet om.' Dat is wat wij geloven dat God vandaag doet.Hij is in de geestelijke wereld bezig deze geest te confronteren."
In de verzoening van Jakob en Esau zit een profetische heenwijzing stelt Tsukahira. Toen ze elkaar naar jaren ontmoetten sloegen ze elkaar om de armen. "In de tussentijd was de agressieve Esau als het ware 'wedergeboren'." Over de dingen die Jakob zijn broer wilde schenken zei Esau: 'ik heb genoeg, houd wat je hebt voor jezelf'. "Hoe zou onze wereld eruit zien als de zonen van Esau vandaag tegen de zonen van Jakob zouden zeggen dat ze zelf genoeg hebben en het land Israël niet nodig hebben?"
"Wanneer de zonen van Esau, moslims, tot bekering komen dan zou dat een gigantisch getuigenis zijn. De joden zouden niet begrijpen waarom de mensen die hen naar het leven stonden geen oorlog meer willen voeren over de grenzen van het land. Wie is er beter om de joden tot jaloersheid te verwekken dan de andere kant van Abrahams familie? Dan zullen de Arabieren zeggen: 'die Joodse Messias van jullie heeft ons veranderd.' Ik geloof dat die opwekkking op Gods agenda staat, en dat die groter zal zijn dan die in Korea en China. We zien het nu al gebeuren."
"De Arabieren zullen het Evangelie terugbrengen naar Jeruzalem. Vandaag staan we midden in de strijd. Dit gaat niet om politiek, maar is een Bijbelse strijd. Dit is de langstlopende familievete van de wereld. Door Jezus kan er herstel komen, bij Hem is er acceptatie."

Bron: www.cip.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten