L.S.
Waarom wordt namens de kerk een instelling gesteund (Arab Educational Institute (AEI) in Bethlehem) die weliswaar in haar doelstelling heeft staan “jongeren de hand te willen reiken en uitdagen in hun moeilijke situatie toch een bijdrage te leveren aan vrede en gerechtigheid”, maar blijkens onderstaand verhaal bijdraagt aan demonisering van Israël?
http://www.kerkinactie.nl/Particulieren/Actueel/Verhalen-uit-het-veld/Verhalen-uit-Palestina-AEI/Magie--b504-1
Dit verhaal behoeft wel enige nuancering, zie http://missingpeace.eu/nl/2011/07/water-als-brandstof-voor-het-palestijns-israelische-conflict/
Groeten,
Bas Urgert
Geachte Heer Urgert,
Toine schrijft gewoon over wat hem en zijn familie overkomt, en hoe zijn familie en kinderen daarop reageren. Ze wonen in Bethlehem: Toine’s vrouw is Palestijnse. We hebben geen enkele reden om zijn collumns niet te verspreiden: ze geven aan hoe het voelt om in Bethlehem te wonen. We hebben ook geen reden om het Arab Educational Institute in de steek te laten. We hebben wel grote vragen bij de wijze waarop Missing Peace opereert.
Jochanan Visser, de “eigenaar” van “Missing Peace”, die zelf in een settlement lijkt te wonen (maar dit heb ik van horen zeggen), heeft vast geen last van watergebrek. Hij houdt er wel van om er een flink ideologisch verhaal te houden, dat hij dan vervolgens als de Enige Waarheid presenteert. Er zijn meer mensen op de wereld die hun mening als de enige waarheid zien. Dat mag. Het is echter goed om te weten dat het hier een instrumentele waarheid betreft. Een instrumentele waarheid wordt verteld met een bepaald politiek oogmerk, en is dus per definitie een gedeeltelijke waarheid. Hij wordt opgebouwd uit elementen die de mening van de eigenaar bevestigen en laat elementen die dat nuanceren of weerspreken weg uit het betoog. Ook dat mag. Alleen iedereen die zijn waarheid niet spreekt, is volgens hem iemand die misleidende informatie verspreidt. Daar gaat het fout. Hij draagt zo bij aan vijanddenken. Dat hebben we in de mail ook aan hem uitgelegd. Of in elk geval: geprobeerd om hem duidelijk te maken.
Over water op de West-Bank en hoe dat uitpakt voor Palestijnse families zijn veel artikelen op het internet verschenen en ook verscheen er onlangs een rapport over van Amnesty International. Ik denk niet dat Kerk in Actie aan die discussie veel heeft toe te voegen. Zie http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/report/israel-rations-palestinians-trickle-water-20091027 Wij hebben daar het laatste woord niet over. Ook het Arab Educational Instituut niet. Dat zegt Toine ook niet: hij zegt alleen dat ze water tekort hebben. Ik heb geen reden te veronderstellen dat hij liegt. Integendeel: hij bepaald is niet de enige inwoner van Bethlehem die klaagt over watergebrek, terwijl in de Israëlische nederzettingen er om heen helemaal niemand over watergebrek te klagen heeft. Toine vertelt hoe frustrerend dat is voor zijn gezinsleden in Bethlehem. Meer niet.
Wij houden het maar het liefst gewoon bij wat mensen zelf ervaren, zonder daar een politieke boodschap aan te hangen of te pretenderen de waarheid in pacht te hebben. Zo ook het verhaal van Toine. Leest u het zelf maar in de bijlage. Het geeft aan wat een familie ervaart en hoe ze daar tegenaan kijken. Wie zal hun ervaringen ontkennen? Of mogen mensen over zichzelf alleen schrijven wat politiek correct is? Dat lijkt me niet het soort samenleving dat we zouden moeten willen, nog afgezien van het feit dat we als kerk ons daar sterk tegen zouden verzetten. Wij vinden het belangrijk dat verhalen van gewone mensen door anderen kunnen worden gehoord en meegelezen. Zonder commentaar en ongecensureerd. Het zijn hún ervaringen en gevoelens. Wie zal iemand ontkennen, wat hij ervaart of voelt? Waarom zouden we mensen moeten zeggen dat ze niet mogen schrijven wat ze ervaren, denken of voelen?
Het Arab Educational Institute is een volstrekt respectabel instituut dat op verschillende manieren probeert om met jongeren en vrouwen te werken aan een helder inzicht in zichzelf en in hun situatie, hen te helpen onrecht dat zij voelen bespreekbaar te maken en om respect te hebben voor de godsdienst van een ander (moslims, christenen, Joden). Hun methode wordt gebruikt als een model voor ons eigen catechetisch materiaal over in respect met elkaar samenleven. Zij participeren in een project van Kerk in Actie en Kerk & Israel onder de titel Holyswitch.nl, waarin Joodse en Palestijnse jongeren elkaar ontmoeten. Als er nu iets is, dat ze niet doen, is het haat zaaien.
Wanneer iemand verhalen van mensen gebruikt in een politieke discussie, om ze zo tot “vijanden van de waarheid” en dus tot “vijanden van ons” te verklaren, zaait die persoon wél haat. Dat noemen wij éénzijdig en moedwillig desinformatie verspreiden. Kerk in Actie wil daar niets mee te maken hebben. Met “Missing Peace” zullen wij om die reden ook niet samenwerken. We zullen hen echter ook niet aanklagen. Wij weigeren gewoon om vijand te zijn. Als Protestantse Kerk zijn wij onopgeefbaar verbonden met het volk Israel en tegelijk vormen wij Eén lichaam van Christus samen met Palestijnse kerken en christenen. Bovendien draagt de Protestantse Kerk diaconale verantwoordelijkheid voor welzijn, vrede en recht voor hen die dat ontberen, ongeacht visie, ras, religie of politieke voorkeur. Bij ons gaat het één niet ten koste van het ander. We werken juist aan het doorbreken en overbruggen van isolement in dit conflict. Vanuit die grondhouding werken we samen met Arab Educational Institute.
Er is geen bondgenoot met wie wij het over alle aspecten, meningen en uitspraken 100 % eens zijn. Ook niet in Israel en Palestina. Soms zijn verschillen onbelangrijk, soms zijn ze aanleiding voor gesprek, soms veroorzaken ze een breuk. Maar dat laatste is met een goede, effectieve en prettige partner als het Arab Educational Institute in de verste verte niet het geval. Kijk op de website wat er met dat geld wordt gedaan. We zijn daar heel open over. En bij vragen geven we daar antwoord op. U bent van harte welkom om er ook geld voor te doneren en zo mee te werken aan een wereld waar mensen elkaar proberen te begrijpen in plaats van onderuit te halen. Een wereld waarin volop plaats wordt gemaakt voor Joden én Palestijnen.
Mocht u in direct contact staan met de heer Visser, laat hem deze mail dan vooral lezen.
Dit voor nu. Met vriendelijke groet, vrede!
Feije Duim
Kerk in Actie Middle East Program
Geachte heer Duim,
Sorry hoor, maar die “onopgeefbare verbondenheid met Israël” uit de Kerkorde wordt steeds meer een loze kreet wanneer die onmiddellijk gekoppeld wordt aan een politieke stellingname die de “bezetting” door Israël veroordeelt. Die “onopgeefbare verbondenheid” is namelijk onvoorwaardelijk, vanwege de beloften van God. Deze theologische stellingname heeft niets te maken met de politieke constellatie van een bepaald moment.
Dat veel Palestijnse Arabieren economische problemen hebben, wordt overigens niet veroorzaakt door de “bezetting” door Israël, maar door het wanbeleid van de Palestijnse Autoriteit. Heel de wereld pompt geld in hun bodemloze put. Er is dan ook sprake van een flinke economische groei in de betwiste gebieden, maar net als in de meeste landen zijn de middelen nogal oneerlijk verdeeld.
Het is mij overigens niet duidelijk waarom namens de Kerk wel geld gegeven moet worden aan projecten voor arme Palestijnen, maar niet voor de vele noodlijdende Israëli’s. Ik geef mijn geld dan ook liever aan projecten van Christenen voor Israël dan aan Kerkinactie. Maar waarschijnlijk vindt u nu dat ook ik aan het ‘haatzaaien’ ben.
Gegroet,
Bas Urgert
11 uur geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten